ارتباط با ادمین

آزمون برخورد شبه استاتیک و ضربه

آزمون برخورد شبه استاتیک و ضربه

این آزمون در دانشگاه صنعتی اصفهان در راستای انجام تز فوق لیسانس آقای مهندس شیرانی و تحت راهنمایی آقای دکتر لوح موسوی انجام شده است. تأمین مواد (پانل‌های کامپوزیتی) و مشاوره تز با شرکت نوآوران صنعت سیلک بوده است.

آزمون‌های برخورد و جذب انرژی انواع مختلفی دارند. در این تحقیق از آزمون برخورد با سرعت متفاوت، اولی در حالت شبه استاتیک و با سرعت ۰,۵ میلی‌متر در دقیقه و دومی با سرعتی بالاتر  (شبه دینامیک) و در ۲۰۰ میلی‌متر در دقیقه، معادل تست ضربه، استفاده شده است.

مدل‌سازی نیز در فضای آباکوس انجام شده و نتایج زیر به دست آمده است:

شکل زیر اثر یکی از این برخوردها را نشان می‌دهد:

نمودارهای نیرو – تغییر مکان نیز در زیر قابل مشاهده می‌باشد:

باتوجه به آزمون برخورد در دو حالت شبه استاتیک و شبه دینامیک، مشاهده شد که سطح ناحیه تغییر شکل و شکست در حالت شبه استاتیک نسبت به حالت شبه دینامیک بزرگتر می‌باشد. دلیل این مسئله آن است که در حالت شبه استاتیک، سنبه فرصت بیشتری برای درگیر شدن با نواحی ساندویچ پنل را دارد و نفوذ در سطوح فوقانی پانل بیشتر است. میزان جذب انرژی در برخورد با سرعت بالاتر، برابر ۶۲۰۰  ژول بوده و این مقدار در برخورد حالت شبه استاتیک، ۸۲۶۰ ژول می‌باشد. نتایج نشان می‌دهد که فرآیند جذب انرژی ساندویچ پنل الیاف شیشه‌ای در حالت شبه استاتیک بهتر از برخورد به صورت ضربه‌ای است، هرچند که نیروی مقاوم ماکزیمم، در حالت ضربه بیشتر است. پس از آزمون برخورد برروی پانل‌ها، این مطلب آشکار شد که در اثر برخورد، صفحه رویی پانل فقط در محل اثر برخورد شکسته می‌شود و الیاف زیر صفحه رویی بدون این‌که شکسته شوند، فقط خم خواهند شد.