ارتباط با ادمین

نورگیر سقف دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان

جای‌گزینی نورگیر سقف دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان

نام کارفرما:  دانشگاه علوم پزشکی کاشان

محل پروژه:  کاشان

متراژ پروژه:  120 مترمربع

مشخصات پانل کامپوزیت:  پانل دو بعدی با دولایه پارچه شیشه و رزین پلی‌استر

   بر روی سقف دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان، سازه‌ای فضایی اجرا شده بوده است. به دلیل طراحی معمارانه و فضایی این سازه، انتخاب سطحی با خواص هم‌زمانی عایق رطوبتی، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، عایق حرارتی و طول عمر بالا، لازم به نظر می‌رسید. در سال 1396 مدیریت این دانشکده تصمیم می‌گیرد که این پوشش را از جنس ورق‌های پلی‌کربنات انتخاب نماید. متأسفانه این صفحات حتی در همان سال نخست هم نتوانستند اصلی‌ترین

خاصیت خود را که همانا عایق رطوبتی می‌باشد، ایفا نمایند. رنگ‌شان را باخته و با آفتاب همان سال اول، تُرد و شکننده شده بودند. سطح این نورگیر بالغ بر 120 متر مربع بود.

دفتر فنی دانشگاه، دو راه در پیش روی خود داشت:

الف) تغییر فریم سقف به یک سطح شیب دار و ساده و سپس استفاده از صفحات ضد آب موجود در بازار؛

ب) اجرای صفحات کامپوزیتی شرکت نوآوران صنعت سیَلک، تقویت‌شده با دو لایه پارچه دوبعدی شیشه‌ای بر روی فریم موجود؛

با توجه به هزینه‌های گزاف طراحی مجدد و تغییر اسکلت سقف و هم‌چنین عدم اعتماد به استحکام و طول عمر صفحات ضد آب موجود در بازار، سناریوی (ب) انتخاب شده و شرکت دانش بنیان نوآوران صنعت سیَلک با ضمانت این سقف برای حداقل 5 سال انتخاب گردید. پروژه در سال ۱۳۹۷ و تنها در یک روز کاری انجام شد.

در اجرای این سقف، صفحات کامپوزیتی با عرض دو متر و طول کل نورگیر استفاده شدند.

عریض بودن صفحات با طول زیاد، باعث به حداقل رسیدن درزها گردید. صفحات پلی‌اورتان موجود از روی اسکلت نورگیر باز شده و صفحات کامپوزیتی به جای آن ها بر روی اسکلت نورگیر پیچ شدند. استحکام این پوشش ها به حدی است که انسان می‌تواند به راحتی بر روی آن‌ها راه برود.

صفحات در محل درزها، 20 سانتیمتر هم‌پوشانی داشته و از لبه‌های پیرامونی نورگیر نیز به طول 40 سانتی‌متر بیرون آمده‌اند. در محل‌هایی که به دلیل طراحی پیچیده سازه اسکلت، امکان خواباندن کامل صفحات به سطح اسکلت نبود، صفحات توسط پارچه‌های شیشه‌ای آغشته با رزین، به هم متصل شده‌اند. هم‌چنین به منظور تثبیت خطی صفحات بر روی اسکلت، تسمه‌های گرده ماهی از رو، صفحات را به اسکلت متصل می‌کنند.

تصاویر زیر مراحل نصب را تا اتمام و تحویل پروژه نشان می‌دهند.

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *