ارتباط با ادمین

مشخصات صفحات کامپوزیتی

مشخصات صفحات کامپوزیتی

صفحات کامپوزیتی تقویت‌شده با پارچه سه‌بُعدی شیشه‌ای، ماحصل بافت سه‌بُعدی نخ شیشه با مقاومت کششی بسیار زیاد و سپس تبدیل آن با کمک رزین به پانل‌های سبک، مقاوم، عایق صدا، حرارت و رطوبت، در ابعاد و ضخامت‌های مختلف و با قیمت مناسب جهت مصارف سقف و دیوار ساختمانی و بسیاری مصارف دیگر است.

پارچه‌های سه‌بُعدی شیشه‌ای پس از اختلاط با رزین، عموماً به شکل یک ماده کامپوزیتی مورداستفاده قرار می‌گیرندرزین استفاده‌شده می‌تواند عمدتاٌ از نوع پلی‌استر و یا اپوکسی انتخاب شود.

به لحاظ کاربری، تفاوت چندان معنی‌داری میان رزین پلی‌استر و اپوکسی وجود ندارد. مع‌ذالک، برخی ترجیح می‌دهند که صفحات کامپوزیت با رزین پلی‌استر را برای مصارف بیرونی (فضای باز) و یا فضای داخلی مدفون استفاده نموده؛ و صفحات کامپوزیت با رزین اپوکسی را برای مصارف داخلی (فضای بسته) استفاده نمایند. به‌ویژه این‌که صفحات کامپوزیت با رزین پلی‌استر ارزان‌تر از اپوکسی است (پلی‌استر عمدتاً تولید داخلی دارد، اما اپوکسی از خارج از کشور وارد می‌شود).

هر دو رویه این صفحات می‌توانند کاملاً صیقلی و نفوذناپذیر و یا یک ‌رویه کاملاً صیقلی و رویه دیگر متخلخل تولید شوند. به‌این‌ترتیب یک ‌رویه می‌تواند نقش عایق رطوبتی را برای صفحه بازی کند و رویه دیگر جهت درگیری کامل ملات و صفحه، ایفای نقش نماید. هوای محبوس‌شده در بین لایه‌های رویین و زیرین می‌تواند خاصیت عایق حرارتی صفحه را به‌شدت ارتقاء داده و میلیون‌ها رشته قرارگرفته در بین دولایه می‌توانند با تفرق صوت، نقش مهمی را در این صفحه به‌عنوان عایق صوتی ایفا نمایند. به‌این‌ترتیب چنین کامپوزیتی می‌تواند به‌جز باربری لازم، هم‌زمان به‌عنوان انواع عایق‌های رطوبتی، حرارتی و صوتی در پوشش‌های سقف و دیوارها، ایفای نقش نماید.

صفحات کامپوزیت تقویت‌شده با پارچه بافته‌شده با نخ شیشه می‌تواند با عرض حداکثر تا ۴ متر تولیدشده و طول آن به سفارش مشتری تعیین شود. اما اندازه استاندارد و بهینه‌شده صفحات کامپوزیت تقویت‌شده با پارچه سه‌بُعدی بافته‌شده با نخ شیشه برای صنعت ساختمان، عرض ۸۰ و ۱۲۰ و ۱۵۰ سانتی‌متر و طول ۱۲۰ و ۱۸۰ و در مواردی ۲۴۰ سانتی‌متر است. شرکت نوآوران صنعت سیَلک هر ضخامتی بین ۰.۵ تا ۳ سانتی‌متر را به سفارش مشتری تولید می‌نماید. در حال حاضر قبول سفارش برای ضخامت ۱.۰ سانتی‌متر و کم‌تر مستلزم مذاکره و هماهنگی مشخص قبلی با شرکت است.

آزمایش‌هایی از قبیل خمش، برش، فشار، ضریب عایق صوتی و حرارتی. این آزمایش‌های به روش استاندارد و روی قطعاتی انجام‌شده که در آن‌ها پارچه شیشه‌ای به‌وسیله رزین پلی استر به شکل یک صفحه ضخیم کامپوزیتی با قطر ۲.۲ سانتی‌متر درآمده است. دلیل انتخاب این قطر آن است که حداکثر قطر نمونه معروف هلندی این محصول (مربوط به شرکت Parabeam ) با قطر ۲.۲ سانتیمتر به بازار ارائه می‌شود. لذا به‌منظور امکان مقایسه در حداکثر خواص عایق صوتی و حرارتی و مقاومت خمشی، این قطر انتخاب گردیدلازم به ذکر است که اکنون با اتخاذ روش به کار گرفته‌شده، قطر این صفحات تا ۳/۲ سانتی‌متر نیز قابل‌افزایش است.

در مورد آزمایش‌ها و انجام خواص مکانیکی، دو خاصیت عایق حرارتی و مقاومت خمشی قطعه، با امکانات و آزمایشگاه‌های در دسترس، روی قطعه تولیدشده با قطرهای مختلف انجام شد و با جدول خواص ارائه‌شده از سوی شرکت هلندی که برای محصولات خودشان تعریف‌شده است، مقایسه گردید. مقایسه شکل ساختاری و مقادیر خواص، خبر از انطباق خوب خواص دوپارچه تولید داخل و خارج از کشور را می‌دهد. به‌این‌ترتیب با یک مقایسه منطقی، سایر خواص (سفتی برشی و مقاومت فشاری و ضریب هدایت حرارتی) از جداول هلندی اقتباس‌شده است.

مقادیر حداکثر خواص مکانیکی و حرارتی کامپوزیت سه‌بُعدی (رزین پلی‌استر) بدون ملات و در محدوده ضخامت تا ۲۲ میلی‌متر، در جدول زیر آمده است. بدیهی است این مقادیر تابع نمره نخ، نوع نخ، ضخامت و تراکم نخ‌ها در هر سه راستا است: