ارتباط با ادمین

آزمایشات مقدماتی آتش

آزمایشات مقدماتی آتش

آزمایش‌های مقدماتی

سنجش مقاومت در برابر

شعله مستقیم و غیرمستقیم

در اولین قدم، این شرکت به انجام آزمایش‌های مقدماتی سنجش مقاومت صفحات کامپوزیتی در برابر شعله مستقیم و غیرمستقیم اقدام نمود. جزء پارچه شیشه‌ای شعله‌وری نداشته اما جزء رزینی (اپوکسی یا پلی استر) در تماس مستقیم با آتش، شعله‌ور می‌گردد. با توجه به آیین‌نامه استفاده در کاربرد ساختمانی و پیش‌بینی پوشش دهی صفحات کامپوزیتی با استفاده از لایه‌ی بتنی، این صفحات در تماس مستقیم با آتش نخواهند بودبر اساس آزمایش‌های انجام‌شده، چنانچه یک پروفیل با ۲.۵ سانتیمتر بتن پوشانده شده و در معرض دمای ۱۰۰۰ درجه سلسیوس قرار گیرد، ۶۰ دقیقه طول خواهد کشید تا دمای پروفیل به ۵۰۰ درجه سلسیوس برسد. ولی برای ایجاد مقاومت در برابر آتش مستقیم، دو راهکار عمده وجود خواهد داشت.

الف) استفاده از مواد خود اطفاء کننده مانند هیدروکسید منیزیم (و در مواردی هیدروکسید آلومینیوم) که علاوه بر افزایش دمای شعله‌وری، با آزاد کردن بخار آب باعث خوداطفائی صفحات، به هنگام شعله‌وری می‌شود.

ب) استفاده از رنگ‌های ضد آتش بر سطح صفحات، امکان شعله‌وری را به هنگام تماس مستقیم با آتش منتفی می‌نمایدتصاویر زیر اثر شعله مستقیم را پس از ده دقیقه روی صفحه رنگ‌آمیزی شده نشان می‌دهد.

در آزمایش دیگر پنل کامپوزیتی سه‌بُعدی که فضای بین دولایه آن با ملات سیمانی و یا گچ پرشده و با یک‌لایه بتن با ضخامت ۱ سانتیمتر پوشش داده‌شده بود، ساعت‌ها در مقابل شعله‌وری و یا نرم‌شدگی از خود مقاومت نشان داد. این آزمایش‌ها مقدمه‌ای بود برای آزمون‌های استاندارد تعیین مقاومت در برابر آتش.

 

اثر به‌جامانده از شعله مستقیم مشعل جوش اکسیژن روی صفحات کامپوزیتی دارای پوشش رنگ ضد آتش