تابلوی راهنمایی و رانندگی
این تابلوها و حفاظها میتوانند با سازههای سنگین فلزی و طراحی غیر معمارانه، به زیبایی فضای شهری آسیب رسانده و در برخوردها و تصادفات، خود عامل خسارات و تلفات جانی محسوب شوند. به هنگام نصب این تابلوها و بیلبوردها نیز علاوه بر نیروی باد، وزن خود سازه نیز بر حجم و هزینه فوندانسیون و نصب آن، میافزاید.
بهعلاوه، به دلیل آنکه این سازههای فلزی همواره در معرض آب و خاک و برخورد قراردارند، پس از مدت نسبتاً کوتاهی، دچار تخریب و پوسیدگی شده و عملا کارایی خود را از دست میدهند. و لذا به تعمیر و نگهداری مستمر نیازمندند.
مورد غمانگیز اینکه در اغلب نقاط کشور و خصوصا مناطق محروم و یا دوردست، همواره با معضل دزدیده شدن این تابلوها روبرو هستیم. موردی که برای دریچههای فلزی سطح معابر و کانالهای آبرو نیز به شدت وجود دارد.
امروزه در جهان، استفاده از مواد کامپوزیتی در سازه و صفحه تابلوها و بیلبوردها، گارد ریلها، و دریچههای آب و فاضلاب و کانالها، اغلب مشکلات فوق را مرتفع نموده است.
تابلوها، بیلبوردها، گاردریلها، و دریچههای کامپوزیتی میتوانند ضمن مقاومت بالا در مقابل پوسیدگی، خوردگی و زنگ زدن، سبکی بیشتر سازه را نیز به ارمغان آورند.
همچنین این تابلوها و گاردریلهای کامپوزیتی میتوانند در برخوردها و تصادفات، از خود انعطاف لازم و از پیش تعیین شدهای نشان داده و یا کاملا شکننده عمل نمایند، و لذا ضمن متوقف کردن وسائل نقیله در هنگام تصادف و برخورد، مانع از بروز خسارت مالی و بدنی و جانی تعیینکننده به مسافران و خودرو شوند.
شرکت نوآوران صنعت سیلک با استفاده از پارچه دوبعدی و سهبعدی و رزین، موفق به ایجاد قابلیت برای تولید انبوه پایه و صفحه این تابلوها شده است. وزارت راه، مسکن و شهرسازی پس از تایید فنی تابلوهای کامپوزیتی شرکت، برای تامین تابلوهای کامپوزیتی مورد نیاز 5 استان کشور پس از اخذ تاییدیه کمیسیونهای مربوطه قراردادی را برای شرکت ارسال نمود که در کوران افزایش شتابان نرخ ارز در کشور مسکوت ماند.
تابلوهای راهنمایی و رانندگی موجود از مواد فلزی ساخته شده که علاوه بر آسیبپذیری در مقابل شرایط محیطی، در مناطق مختلفی مورد سرقت مداوم قرار میگیرند. همچنین، در هنگام تصادفات جادهای، وجود این تابلوهای تمام فلزی از جمله عوامل آسیبزای جانی به هنگام برخورد وسایط نقلیه با تابلو می باشد. هزینههای نسبتاً گزاف تولید، نصب، نگهداری، تعمیر و تعویض این تابلوها از جمله مسائل گریبانگیر وزارت راه میباشد. شرکت نوآوران صنعت سیلک با استفاده از پارچه دوبعدی و رزین، موفق به تولید انبوه پایه و صفحه این تابلوها شده است.
سطح تابلو با ژلکت همراه با درصد تیتیان بالا پوشانده میشود و در ساخت آن میتوان از رنگ دلخواه و مواد ضد آتش نیز استفاده نمود. تصاویر، حروف و علائم نیز همچون تابلوهای مرسوم فلزی به صورت برچسب برروی تابلو چسبانده میشود و یا با کمک خود ژلکوت داخل تابلو جک میشود. این علائم میتوانند شبرنگ و انعکاسدهنده نور نیز باشند.
به واسطه سبکی قابل توجه این تابلوهای تمام کامپوزیتی، پایه تابلو با سهولت بیشتری در جایگاه خود مستحکم میگردد. همچنین در هنگام برخوردهای بسیار شدید وسایط نقلیه با این نوع تابلوها، ساختار ترد کامپوزیت باعث تاشدن آن شده و در مقایسه با تابلوهای فلزی مرسوم از ایجاد صدمات و خسارات بیشتر جلوگیری میکند.